Mali by sa uľahčiť podmienky na prevádzku dráhy a dopravy na dráhe

Pripravované od 01.06.2023 - Číslo zákona: 513/2009
[12.12.2022]

Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon o dráhach a o zmene a doplnení niektorých zákonov


Do medzirezortného pripomienkového konania bola predložená novela, ktorej účelom je uľahčiť výkon činností, ktoré sú potrebné na prevádzku dráhy a dopravu na dráhe.  
  • Návrhom zákona sa špeciálne dráhy rozdeľujú na tri kategórie. 
Prvou kategóriou je metro (Táto kategória vytvára legislatívny základ pre prípadnú výstavbu metra v budúcnosti). Druhou kategóriou sú lokálne dráhy. Do tejto kategórie sú zahrnuté koľajové dráhy, ktoré slúžia na regionálnu verejnú osobnú dopravu a od železničných dráh sa líšia svojím rozchodom, napäťovou sústavou, charakterom prevádzky, prípadne aj prenosom ťažnej sily (ozubnicou). Treťou kategóriou sú turisticko - hospodárske dráhy (sem patria všetky historické lesné, poľné a detské železničky, ktorých hlavným účelom nie je každodenná preprava cestujúcich do práce či do školy, ale slúžia turistickým, kultúrnym a iným spoločenským potrebám). Pre každú kategóriu budú vykonávacími predpismi nastavené požiadavky na dráhy, dráhové vozidlá a spôsobilosť osôb podieľajúcich sa na zabezpečení prevádzky dráhy a dopravy na dráhe zodpovedajúce charakteru dráhy.
  • Znižuje sa vek pre osobu, ktorá žiada o vydanie preukazu rušňovodiča. 
Ustanovuje sa vek 19 rokov pre osobu, ktorá vedie železničné vozidlo, ale len na území Slovenskej republiky, a to pre železničné vozidlá, ktoré sú prevádzkované len do rýchlosti 65 km.h-1. Európska legislatíva ustanovuje vek 20 rokov pre osobu, ktorá vedie železničné vozidlo v rámci viacerých štátov Európskej únie. Zníženie veku v rámci územia Slovenskej republiky vyplynulo z otvárania nových študijných odborov na stredných školách, ktoré budú čiastočne pripravovať uchádzačov na výkon povolania rušňovodič. 
  • Upravuje sa možnosť predkladania kópii k vydaniu preukazu na vedenie dráhového vozidla po uplynutí jeho platnosti, keďže predkladanie originálov dokladov alebo ich osvedčených alebo overených kópií je pre žiadateľov zbytočne administratívne a finančne zaťažujúce, najmä z dôvodu, že ide o podklad správneho konania, ktorého hodnovernosť si správny orgán pred vydaním rozhodnutia v prípade pochybností môže kedykoľvek overiť.
  • Zavádza sa nový inštitút licencie na zachádzanie na železničnú infraštruktúru za súčasného udržania bezpečnosti, keďže ako ukázala aplikačná prax, doterajšie požiadavky pre vlečkárov, ktorí zachádzajú na železničnú sieť sú neprimerane prísne.

Stiahnite si aplikáciu

Partneri:
Stiahnite si aplikáciu
Stiahnite si aplikáciu